GENG SURAU NUR ISLAM

GENG SURAU NUR ISLAM

Sunday 22 May 2011

Dari saleh ibn mismar dan jaafar ibn burkhon rahimahumallah menceritakan bahawa Rasulullah saw bertanya kepada haris bin malik;Wahai Haris,bagaimanakah keadaan (iman)kamu ? Haris menjawab;(dengan rahmat Allah)Aku dalam keadaan mukmin.Beliau menjawab;mukmin yang sebenar.
Nabi saw bersabda;sesungguhnya setiap sesuatu itu ada hakikatnya,apakah hakikat iman kamu ? Beliau menjawab;(hakikat iman ku ialah )hati ku telah berpaling daripada dunia.diwaktu malam ku,aku bangun (untuk beribadat)dan diwaktu siang aku kehausan berpuasa.Di waktu aku dibawa kearash Allah swt seoleh-oleh aku diperlihatkan dimataku dimana ahli-ahli syurga bertemu diantara satu sama lain(dengan kegembiraan)dan seoleh-oleh aku mendengar jeritan ahli-ahli neraka(yakni keadaan syurga dsn neraka sentiasa didalam pemikiranku).(HR Musannaf Abdul Razak)

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.