GENG SURAU NUR ISLAM

GENG SURAU NUR ISLAM

Friday 27 May 2011

JANJI ALLAH KEPADA ORANG BERIMAN


Allah telah meletakkan janji-janjinya kepada orang beriman dan beramal soleh dalam Al Quran. Bagaimanapun Allah juga telah meletakkan syarat bagi mereka memperolehi janji ini.
1.Menjadi khalifah di muka bumi
Firman Allah: "Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu bahawa ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi; sebagaimana ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka sebagai khalifah yang berkuasa; dan ia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (Islam) yang telah di redaiNya untuk mereka." An Nur 55.
Umat Islam sepatutnya menjadi pemerintah di dunia ini tetapi Allah tidak mengurniakan nikmat tersebut disebabkan oleh kelemahan iman dan takwa kepada Allah.

2.Mendapat pertolongan Allah.

Firman Allah: "Dan adalah menjadi hak (tanggungjawab) Kami untuk menolong orang-orang yang beriman." Ar Rum 47.

"Jika Allah menolong kamu, maka tiadalah yang dapat mengalahkan kamu, jika Allah membiarkan kamu (tidak memberikan pertolongan) maka siapakah yang dapat menolong kamu selain Allah." Ali Imran 160.
Kadang kala kita merasakan kita tidak mendapat pertolongan Allah di dunia ini, tetapi adakah pernah kita bertanya yang adakah kita benar-benar beriman kepada Allah.

3.Mendapat pembelaan Allah
Firman Allah: "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman." Al Hajj 38.

4.Menjadi wali Allah
Firman Allah: "Allah lah penolong (wali) bagi orang-orang beriman." Al Baqarah 257.
 
"Sesungguhnya wali-wali Allah itu adalah mereka yang tiada kekuatiran dan tiada mereka bersedih hati iaitu orang-orang yang beriman dan bertakwa kepada Allah" Yunus 62 dan 63.

5.Mendapat hidayah atau petunjuk
Firman Allah: "Sesungguhnya Allah adalah pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus." Al Hajj 54.
6.Orang kafir tidak dapat menguasai mereka
Firman Allah: "Dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman." An Nisaa 141.
Keadaan di mana orang Islam hari ini ditindas dan bunuh sewenang-wenangnya adalah disebabkan mereka tidak memenuhi syarat yang ditetapkan oleh Allah untuk mendapat perlindunganNya dari orang kafir. Mereka tidak menjalani hidup seperti yang ditentukan Allah malah mereka memilih kehidupan seperti orang kafir.
7.Mendapat rezeki yang baik dan keberkatan
Firman Allah: "Jikalau sekiranya penduduk kota beriman dan bertakwa pasti kami akan melimpahkan mereka berkat dari langit dan bumi tetapi mereka mendustakan ayat-ayat kami, maka kami seksa mereka disebabkan perbuatan mereka." Al A'raf 96.
Tanpa iman dan amal solehlah yang menyebabkan kemunduran umat Islam sekarang kerana ia menjadi syarat untuk mendapat limpah kurnia nikmat dan rezeki dari Allah.
8.Mendapat kemuliaan
Firman Allah: "Dan kepunyaan Allah lah kemuliaan RasulNya dan orang-orang yang beriman."
9.Mendapat kehidupan yang baik
Firman Allah: "Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki atau wanita di dalam keadaan mereka beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik." An Nahl 97.
Demikianlah janji Allah kepada mereka yang beriman. Untuk mencapai tahap keimanan ini, maka amal soleh,gigih berusaha ke jalan Allah dan kesanggupan berkorban apa sahaja akan menjadi tukarannya sebelum Allah menunaikan janjiNya.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.