GENG SURAU NUR ISLAM

GENG SURAU NUR ISLAM

Friday 27 May 2011

MUSUH SABAR


Sabar itu seseorang itu betah menahan kesusahan yang menimpanya. Jika tidak betah lagi, maka pasti ada musuh yang ingin melesapkan sifat sabar itu dalam diri seseorang itu, Apakah musuh-musuh sabar itu?

1) Tergesa-gesa

Allah berfirman yang bermaksud :"manusia dijadikan bertabiat tergesa-gesa dalam Segala halya"( Surah al-Anbiya' 21: 37)

sekiranya apa yang dihajati lambat di tunaikan, maka lesaplah kesabarannya. Itulah tabiat semula jadi manusia. Selalu ingin memetik buah sebelum buah itu masak tanpa bersungguh-sungguh menanam pohon buah tersebut.

2) Putus Asa

Allah berfirman yang bermaksud :"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir".
(Surah Yusuf 12:87)

3) Marah

Islam tidak pernah menyuruh umatnya membasmi sifat marah secara tuntas. Marah masih diperlukan pada saat-saat tertentu seperti ketika Islam dihina dan diinjak-injak. Hakikatnya kini, Manusia sebaliknya marah tidak bertempat. Mereka hanya apabila kepentingan diri tergugat, bukan apabila kepentingan agama digugat.

Jika ketiga-tiga "musuh" sabar diatas masih ada dalam diri kita, maka amat susahlah untuk memupuk sabar. Halaulah musuh tersebut jauh-jauh, nanti sabar akan mendekat.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.