GENG SURAU NUR ISLAM

GENG SURAU NUR ISLAM

Wednesday 25 May 2011

SURAH AL-QASHASH AYAT 68-70

SURAH AL-QASHASH AYAT 68-70

Menghadapi Orang Zalim

Orang zalim adalah orang yang suka berbuat aniaya, mementingkan diri sendiri. Dia mahu berbuat apa saja yang merugikan orang lain asal apa yang dikehendakinya dapat tercapai. Memang berbahaya sekali menghadapi orang zalim. Tetapi dengan kebesaran Allah dan izinNya kita dapat mengatasinya sehingga selamat dari kezaliman mereka. Untuk itu, cubalah amalkan petunjuk di bawah ini:

1) Hadapilah orang zalim itu dengan tenang, hilangkan perasaan takut dan ragu-ragu tetapi jangan ikut emosi.

2) Sebelum menghadapi mereka bacalah ayat di bawah ini 7 kali. Insya Allah, orang zalim yang kita hadapi akan lemah, tidak berani melakukan kekerasan dan sewenang-wenangnya. Sebaliknya apa yang kita kehendaki dari mereka akan kita perolehi.

Ayat yang dibaca:

Maksudnya : [68] Dan Tuhanmu menciptakan apa yang dirancangkan berlakunya, dan Dia lah juga yang memilih (satu-satu dari makhlukNya untuk sesuatu tugas atau keutamaan dan kemuliaan); tidaklah layak dan tidaklah berhak bagi sesiapapun memilih (selain dari pilihan Allah). Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah keadaanNya dari apa yang mereka sekutukan denganNya. [69] Dan Tuhanmu mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan. [70] Dan Dia lah Allah tiada Tuhan melainkan Dia. Segala puji tertentu bagiNya, di dunia dan di akhirat; dan hanyalah Dia yang berkuasa menghukum, serta kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

Demikianlah rahsia yang terkandung di dalam surah Al Qashash ayat 68-70. Percayalah bahawa kebenaran pasti menang meskipun harus menghadapi dengan perjuangan yang amat berat.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.